ΣΕ ΧΕΙΜΕΡΙΑ ΝΑΡΚΗ Η ΑΓΟΡΑ ΤΗΣ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ

Προβλήματα με την ενέργεια

Η αγορά αντιμέτωπη με την ενεργειακή κρίση. Ελεύθεροι  επαγγελματίες οι οποίοι δραστηριοποιούνται στον χώρο του εμπορίου, μιλούν στην «Χ» για την κρίσιμη κατάσταση που βιώνουν

Μουδιασμένος είναι ο κόσμος των εμπόρων στην Χαλκιδική, καθώς οι ανατιμήσεις στην ενέργεια, το «παγωμένο» αγοραστικό κοινό και τα αυξημένα κόστη ζωής έχουν πυροδοτήσει ένα ντόμινο εξελίξεων στην καθημερινότητα όλων των πολιτών. Από τις αγοραστικές τους συνήθειες έως την κάλυψη βασικών αγαθών για την επιβίωσή τους.

Κάθε χρόνο πιο δύσκολα

Όπως δήλωσε η Βάνα Μαντζουρίδου, ιδιοκτήτρια εμπορικού καταστήματος, η οποία ζει την αγορά της Χαλκιδικής εδώ και 39 χρόνια «κάθε χρόνο τα πράγματα στην αγορά είναι χειρότερα». Τόνισε το γεγονός πως ο κόσμος δεν έχει χρήματα να αγοράσει τα βασικά αγαθά, πόσο μάλλον είδη διακόσμησης. Την ίδια κατάσταση περιέγραψε στην  «Χ» και ο Παναγιώτης Μαστράφης, ιδιοκτήτης καταστήματος υποδημάτων: «η κατάσταση είναι σταθερή με πέρσι προς το παρόν, αλλά κινείται σε χαμηλά επίπεδα» , ενώ την ίδια άποψη υποστήριξε και η Νικολέτα Ρούφου, ιδιοκτήτρια Οπτικών : «η αγορά της Χαλκιδικής γενικά φθίνει και είχε πάντα προβλήματα».

Στα είδη βάπτισης και παιδικού ρούχου, η Γεωργία Μισκάκη, ιδιοκτήτρια, παρατήρησε πως το περασμένο καλοκαίρι η αγορά πήγε καλύτερα, καθώς λόγω covid πολλοί γονείς προτίμησαν να βαπτίσουν τα παιδιά τους αργότερα με αποτέλεσμα να παρατηρηθεί αύξηση στη ζήτηση τέτοιων ειδών. «Μετά το άνοιγμα των καταστημάτων δεν επανήλθε ουσιαστικά τίποτα» παρατήρησε και συμπλήρωσε πως το αγοραστικό κοινό είναι συγκρατημένο λόγω των αυξήσεων στην ενέργεια, αλλά και φοβισμένο με όλα αυτά που ακούει. «Οι γονείς θέλουν να πάρουν ρούχα για τα παιδιά τους αλλά δεν μπορούν» είπε και ανέφερε πως ένεση στην αγορά δίνεται για λίγο με τα επιδόματα, αλλά το επόμενο διάστημα η πτωση στους τζίρους είναι μεγάλη.

Από την πλευρά της, η Δέσποινα Τεπερίδου-Βαφειάδη, ιδιοκτήτρια βιβλιοπωλείου,  εντόπισε κατακόρυφη αύξηση της αγοραστικής κίνησης τον Σεπτέμβριο με τα άνοιγμα των σχολείων.

Μονόδρομος η αισιοδοξία παρά τις δυσοίωνες προβλέψεις για την αγορά

Θέλουν να σκέφτονται αισιόδοξα παρά την δύσκολη κατάσταση που βιώνουν οι έμποροι της Χαλκιδικής. «Ο Έλληνας έχει μάθει να ζει και να πορεύεται στις δυσκολίες», δήλωσε η Δέσποινα Βαφειάδη. Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και ο Παναγιώτης Μαστράφης: «υπάρχει τεράστια δυσκολία στα καταστήματα με τους ανεβασμένους λογαριασμούς ρεύματος και σε συνδυασμό με τη μικρή αγοραστική δύναμη της Χαλκιδικής, το αποτέλεσμα δεν ικανοποιεί τους μαγαζάτορες. Ωστόσο, η αισιοδοξία είναι μονόδρομος για τη βελτίωση της εικόνας της αγοράς» ανέφερε. Από την πλευρά της, η Γεωργία Μιστράκη δήλωσε: «δεν γίνεται να δουλεύουμε για να πληρώνουμε μόνο τους λογαριασμούς» και πρόβλεψε ντόμινο κλεισίματος των τοπικών καταστημάτων.

Τάση αντικατάστασης φυσικών καταστημάτων από τα e-shop

Σύμφωνα με τη Βάνα Τούσλα στα διαδικτυακά καταστήματα υπερτερούν οι χαμηλές τιμές στα είδη διακόσμησης, που όμως συνάδουν και με την χαμηλή ποιότητα τους, παρόλα αυτά ο κόσμος τα προτιμάει. Στον αντίποδα, υπάρχει κόσμος στην πόλη που θα προτιμήσει ποιοτικότερη διακόσμηση, αλλά μπορεί να την πληρώσει με πίστωση αργότερα από ότι συνήθιζε, φαινόμενο αρκετά συχνό στο εμπόριο, προκειμένου οι έμποροι να κρατήσουν την πελατεία τους. Από την άλλη πλευρά, η Δέσποινα Βαφειάδη υποστηρίζει πως με το ηλεκτρονικό εμπόριο μεγαλώνει το κομμάτι της πίτας που θα μοιραστούν οι έμποροι και έτσι βοηθάει στην κάλυψη νέων πόρων για τους μαγαζάτορες.

Απουσιάζουν οι τουρίστες

Κοινός τόπος στις δηλώσεις των περισσότερων εμπόρων είναι πως σκοπός είναι να μείνει ο κόσμος στις πόλεις όπως τα Νέα Μουδανιά και ο Πολύγυρος και όχι να περάσει απλά για έναν καφέ. Προς αυτή την κατεύθυνση, προτείνουν, ο Πολύγυρος και τα Νέα Μουδανιά να ακολουθήσουη το τουριστικό παράδειγμα γειτονικών της πόλεων.

Το μόνο σίγουρο είναι πως ο χειμώνας αναμένεται δύσκολος, γι’ αυτό οι έμποροι της Χαλκιδικής χρειάζονται κάθε στήριξη που μπορεί να τους παρασχεθεί, όχι μόνο από την κυβέρνηση, αλλά και τοπικά από τον Εμπορικό Σύλλογο και τον Δήμο Κομοτηνής, με δράσεις και εκδηλώσεις, προκειμένου να υπάρξει μαζική προσέγγιση του κόσμου.

[ΠΗΓΗ: https://www.halkidikipost.gr/, 10/11/2022]