ΤΟ ΡΩΣΙΚΟ «ΚΑΝΟΝΙ» ΜΟΥΖΕΝΙΔΗ ΚΑΙ ΟΙ ΠΑΡΑΠΛΕΥΡΕΣ ΑΠΩΛΕΙΕΣ

Σε αναμμένα κάρβουνα ξενοδόχοι της Β. Ελλάδας – Οι αιτίες που βύθισαν τον εμβληματικό όμιλο – Πώς μπορεί να σωθεί – Τι θα γίνει με την Ellinair – Η δύσκολη επόμενη μέρα

Νεφελώδες είναι το τοπίο που αντικρίζει η τουριστική αγορά της Χαλκιδικής την επόμενη μέρα της αναστολής εργασιών του ομίλου Μουζενίδη, που αποκάλυψε πρώτο το πόρταλ της «ΜτΚ», makthes.gr. Ο εμβληματικός όμιλος, μετά και τον χαμό του Μπόρις Μουζενίδη, βρέθηκε σε ιδιαίτερα δεινή θέση καθώς δεν μπόρεσε να ξεπεράσει στους κάβους που όρθωσε η πανδημία.

Αυτό που κατέστησε αναπόφευκτο γεγονός την προσωρινή (;) αναστολή λειτουργίας μέχρι το τέλος Ιουλίου, ήταν τα τεράστια ανοίγματα του ομίλου τα οποία, σύμφωνα με εκτιμήσεις, φτάνουν τα 100 εκατ. ευρώ και είναι όλα από το 2019 ενώ τα χρέη είναι κυρίως προς ξενοδόχους (η εταιρεία δεν χρωστά στις τράπεζες), με το μεγαλύτερο μέρος τους να αφορά την σεζόν του 2019. Τα χρέη αυτά μετακυλίστηκαν στο 2020 εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης, λόγω της οποίας πολλοί πελάτες δεν πήγαν διακοπές πέρσι και ζήτησαν να εξαργυρώσουν τα κουπόνια φέτος, γεγονός το οποίο προκάλεσε το «κανόνι» επειδή η εταιρεία δεν μπορούσε να ανταποκριθεί. Τα vouchers υπολογίζονται σε περίπου 30.000, αξίας 20 εκατ. ευρώ. Οι οφειλές  για το 2021 είναι χαμηλές.

Η επιβαρυμένη οικονομική κατάσταση του ομίλου σε συνδυασμό με τον χαμό του Μπόρις Μουζενίδη έφεραν τον άλλοτε κραταιό όμιλο στο χείλος του γκρεμού, από τον οποίο μπορεί να τον γλιτώσει η ανάληψη των υποχρεώσεών του από στρατηγικό επενδυτή. Ένα σενάριο που εξετάζεται, προβλέπει κεφάλαιο κίνησης, ρύθμιση των τραπεζικών δανείων της εταιρείας και διακανονισμός των υπόλοιπων υποχρεώσεων προς ξενοδοχεία, προμηθευτές και πελάτες με προπληρωμένα «πακέτα» διακοπών από την Ρωσία και άλλες χώρες της πρώην Ανατολικής Ευρώπης.

Αγωνιούν οι επαγγελματίες

Η κίνηση του ομίλου Μουζενίδη έχει δημιουργήσει ανησυχίες σε αρκετά ελληνικά ξενοδοχεία που εξαρτούν τη βιωσιμότητά τους από την αποπληρωμή των οφειλών του ρωσικού ομίλου. Τα ανοίγματα του ομίλου σε ξενοδοχεία κυρίως της Χαλκιδικής και της Κρήτης είναι σημαντικά, γεγονός που προκαλεί προβληματισμό για το εάν τελικά αυτές οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις θα μπορέσουν να ανακτήσουν μέρος των χρημάτων τους. Ενδεικτικό της εξάρτησης των ξενοδοχείων από την εταιρεία είναι το γεγονός ότι περίπου το 60% των μονάδων σε όλη την Ελλάδα είχε μέχρι σήμερα κάποιου είδους συνεργασία με τον Μουζενίδη, με τις περισσότερες να βρίσκονται στη Βόρεια Ελλάδα και στη Χαλκιδική.

Σε μία ακόμα χρονιά που η αβεβαιότητα κυριαρχεί και οι επαγγελματίες αξιολογούν τα ρευστά δεδομένα… μέρα μέρα, τα καταλύματα της Θεσσαλονίκης και της Χαλκιδικής δέχονται άλλο ένα δυνατό χτύπημα με τον προβληματισμό να εντείνεται. «Η αναστολή λειτουργίας Μουζενίδη θα επηρεάσει κατά πολύ πολλά ξενοδοχεία που συνεργάζονταν μαζί του. Είναι ένα τεράστιο πλήγμα κυρίως για τις μονάδες που δουλεύουν με Ρώσους τουρίστες», επισημαίνει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής, Ιωάννης Κουφίδης.

«Υπήρχαν πολλών ειδών συνεργασίες ξενοδοχείων με τον όμιλο Μουζενίδη, άλλα τα νοίκιαζε εξ ολοκλήρου, σε άλλα απλά πλήρωνε δωμάτια, δεν μπορούμε να γνωρίζουμε τον ακριβή αριθμό. Κάθε χρόνο διακινούσε τεράστιο αριθμό Ρώσων τουριστών, αυτός έφερε τους Ρώσους στην Χαλκιδική», συμπληρώνει. «Το πλήγμα αφορά τον τουρισμό όλης της χώρας. Τα οικονομικά ανοίγματα που υπήρχαν και ο άδικος χαμός του Μπόρις έφεραν αυτό το αποτέλεσμα», υποστηρίζει.

Την στιγμή μάλιστα που η προσέλκυση τουριστών στη Βόρεια Ελλάδα από την ρωσική αγορά καθίσταται ιδιαίτερα δυσχερής δεδομένης και της άσχημης επιδημιολογικής εικόνας της Ρωσίας, η «βόμβα» που έσκασε με την παύση εργασιών Μουζενίδη σφίγγει την θηλιά στον λαιμό των συνεργαζόμενων επιχειρήσεων.

Kύκλοι της αγοράς από τη Θεσσαλονίκη έκαναν λόγο για απροσδιόριστες ακόμα συνέπειες στα συνεργαζόμενα ξενοδοχεία της πόλης με κομβικό ζήτημα να αποτελεί και η καθήλωση των αεροσκαφών της Ellinair στο έδαφος η οποία διακινούσε πολλούς τουρίστες από την Ρωσία στην χώρα μας.

Για να ορθοποδήσει η αεροπορική χρειάζεται επειγόντως να βρεθεί επενδύτης καθώς η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 4 δισ. ευρώ που έγινε τον Μάρτιο δεν αρκεί ενώ έχει ήδη ζητήσει κρατική ενίσχυση υποβάλλοντας σχετικό αίτημα στην Κομισιόν, επικαλούμενη την κατάρρευση του τζίρου ελέω κορονοϊού.

Η πανδημία βύθισε τον όμιλο που έκανε μόδα στους Ρώσους την Ελλάδα

Το 2020 ο όμιλος, έχασε σχεδόν το 95% των εσόδων του, σε σχέση με το 2019 δεδομένου ότι οι αφίξεις ήταν λίγες και οι περισσότερες αγορές κλειστές ή υπό περιορισμούς. Από την 1η Μαρτίου του 2020 έως και τέλη Ιουλίου 2020 είχε εισπράξει για κρατήσεις που εκτελέστηκαν ή πρόκειται να εκτελεστούν, μόλις 5,7 εκατ. ευρώ έναντι 122,8 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο πεντάμηνο του 2019!

O όμιλος Μουζενίδη ξεκίνησε τη δραστηριότητά του το 1995. Δραστηριοποιείται σε 16 χώρες κυρίως στην ανατολική Ευρώπη με τεράστια μερίδια, συνδέει αεροπορικά προορισμούς του εξωτερικού με την Ελλάδα και συνεργάζεται με 1.400 ξενοδοχειακές μονάδες σε ολόκληρη την χώρα.

Τα τελευταία 26 χρόνια ο όμιλος εισφέρει ολοένα και αυξανόμενο αριθμό τουριστών και καθαρού συναλλάγματος στη χώρα μας και απασχολεί συνολικά 1.700 εργαζομένους κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού παράγοντας έναν τζίρο, σε ενοποιημένη βάση, κοντά στα 320 εκατ. ευρώ (εκτός φυσικά της περυσινής χρονιάς που ήταν από τις χειρότερες για τον όμιλο όπως και όλο τον τουριστικό κλάδο). Η Ellinair, με πρόεδρο τον Γιάννη Μουζενίδη γιό του Μπόρις, υπέστη μεγάλο πλήγμα πέρυσι κι εξακολουθεί να σημειώνει μεγάλες απώλειες λόγω της κατάρρευσης των αερομεταφορών. Κι αυτό ενώ τα προηγούμενα χρόνια πριν την πανδημία βρισκόταν σε φάση ανάπτυξης με τζίρο άνω των 100 εκατ. ευρώ. Το 2019 η αεροπορική εταιρία μετέφερε περί το 1 εκατ. επιβάτες στη χώρα μας, με επίκεντρο τη ρωσική αγορά όπου ο όμιλος Μουζενίδη έχει 25ετή παρουσία. H αεροπορική εταιρία του ομίλου Μουζενίδη ιδρύθηκε το 2013, με έδρα τη Θεσσαλονίκη και ξεκίνησε τη δραστηριότητα της με το δίκτυο των προορισμών της να ξεπερνά τις 40 πόλεις.

Βάση η Θεσσαλονίκη

Έδρα του ομίλου Μουζενίδη από τα πρώτα του βήματα μέχρι και σήμερα, είναι η Θεσσαλονίκη, ενώ πλέον λειτουργούν πολυάριθμα υποκαταστήματα σε διάφορες περιοχές, όπως η Αθήνα, η Πιερία, η Χαλκιδική, η Πελοπόννησος, η Κρήτη. Έχοντας αποδείξει την αξιοπιστία και τη φερεγγυότητά του στα συνεργαζόμενα τουριστικά γραφεία του εξωτερικού, ο όμιλος κατάφερε ταυτόχρονα να αναπτύξει ένα δίκτυο αποκλειστικών συνεργατών-διανομέων των προϊόντων του, σε διάφορες πόλεις της Ρωσίας και της Ανατολικής Ευρώπης ξεπερνώντας σήμερα τον αριθμό των 80 γραφείων!

[ΠΗΓΗ: https://www.makthes.gr/, του Στέφανου Μαχτσίρα, 6/7/2021]