ΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΕΣ ΕΠΙΒΡΑΔΥΝΟΝΤΑΙ, ΟΙ ΤΙΜΕΣ ΤΩΝ ΜΕΤΑΛΛΩΝ ΚΑΤΗΦΟΡΙΖΟΥΝ

vale1-thumb-large

Μπορεί η κατρακύλα των τιμών του πετρελαίου να μονοπωλεί το τελευταίο διάστημα το ενδιαφέρον, αλλά οι πιέσεις στην αγορά εμπορευμάτων είναι πολύ ευρύτερες και εκτείνονται σε όλες τις πρώτες ύλες. Αιτία είναι η επιβράδυνση μεγάλων αναδυόμενων οικονομιών και πρωτίστως της Κίνας, η οποία μεταφράζεται σε επιβράδυνση της ζήτησης, σε μία περίοδο περίσσειας προσφοράς. Οι τιμές βασικών μετάλλων, όπως του χαλκού, του νικελίου και του σιδηρομεταλλεύματος έχουν καταρρεύσει, με τους αναλυτές να μην αποκλείουν μάλιστα περαιτέρω υποχώρησή τους το 2015

Το πρόβλημα είναι ότι η προσφορά αυξάνεται με ταχύτερους ρυθμούς, γεγονός που σημαίνει ότι οι μεταλλευτικές βιομηχανίες αναγκάζονται να αναθεωρήσουν τα επενδυτικά σχέδιά τους. Η ΒΗΡ Billiton, η μεγαλύτερη βάσει χρηματιστηριακής αξίας βιομηχανία εξόρυξης πρώτων υλών, έχει ήδη ανακοινώσει ότι μειώνει κατά 600 εκατ. δολάρια τις σχεδιαζόμενες κεφαλαιουχικές δαπάνες για το οικονομικό έτος 2014/15 και κατά 1 δισ. δολάρια για το αμέσως επόμενο έτος. Η ανταγωνίστριά της Rio Tinto από την άλλη στοχεύει σε μειώσεις κόστους 1 δισ. δολαρίων έως τα τέλη του 2015.

Ο δείκτης FTSE 350 mining, που παρακολουθεί την πορεία των μετοχών των μεγαλύτερων εταιρειών του κλάδου παγκοσμίως, καταγράφει απώλειες 17% από τις αρχές του έτους.

Δυσοίωνες είναι οι προβλέψεις για τις τιμές του σιδηρομεταλλεύματος, οι οποίες έχουν ήδη υποχωρήσει περισσότερο από 50% φέτος, κοντά στα 68 με 70 δολάρια ανά τόνο – τα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων πέντε και πλέον ετών. Η Roubini Global Economics υπολογίζει ότι η μέση τιμή του εμπορεύματος θα διαμορφωθεί κοντά στα 65 δολάρια ανά τόνο το 2015. Κόντρα στις αρνητικές προβλέψεις ο οίκος εμπορευμάτων Vale ποντάρει σε ανάκαμψη των τιμών του εμπορεύματος κοντά στα 85 με 90 δολάρια την επόμενη χρονιά.

[ΠΗΓΗ: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ, 15-12-2014]