Η ΝΕΑ “ΕΚΔΟΣΗ” ΧΡΕΟΥΣ ΚΑΙ Ο ΣΤΟΧΟΣ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑΣ ΤΟΥ “ΜΑΞΙΛΑΡΙΟΥ” ΣΤΑ 36-37 ΔΙΣ. ΕΥΡΩ

Η απόφαση του ΥΠΟΙΚ/ΟΔΔΗΧ να προχωρήσει σε μία “διακριτική” επιστροφή στις αγορές με το “άνοιγμα” της πρόσφατης έκδοσης του δεκαετούς, αν και εντάσσεται στον ήδη υπάρχοντα προγραμματισμό του Οργανισμού Διαχείρισης Δημόσιου χρέους, εν τούτοις “ενσωματώνει” και την πρόθεση επιστροφής του αποθεματικού (μαξιλάρι) στα 36-37 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους. 

Με την έκδοση αυτή, η οποία απέδωσε 2,5 δισ. ευρώ, ολοκληρώνεται ο προγραμματισμός διασφάλισης της αναγκαίας ταμειακής ρευστότητας για τον σχεδιασμό της δημοσιονομικής πολιτικής του τετάρτου τριμήνου του 2020, προκειμένου να καλυφθούν οι προγραμματισμένες και οι πρόσθετες δαπάνες λόγω ύφεσης και κορονοϊού για το τρέχον έτος. 

Μέρος αυτών θα ανακοινωθεί στις 12/9 στη ΔΕΘ από τον πρωθυπουργό.

Οι ακόλουθες κινήσεις μέχρι τα τέλη του 2020 θα είναι “διορθωτικές” και προσαρμοσμένες στον τακτικό στόχο των 37 δισ. ευρώ στα τέλη του χρόνου…

Σε κάθε περίπτωση η κίνηση του ΥΠΟΙΚ/ΟΔΔΗΧ υπαγορεύεται από δύο παράγοντες, εσωτερικούς και εξωτερικούς, που συγκλίνουν στην ανάγκη δεδομένης της συγκυρίας στη διατήρηση του αποθεματικού σε επίπεδα υψηλότερα (37 δισ. ευρώ) από εκείνα που αρχικά είχε υπολογισθεί ότι θα ήταν αναγκαία (30 δισ. ευρώ) στα τέλη του 2020. 

Οι εσωτερικοί παράγοντες έχουν να κάνουν με το γεγονός ότι τόσο το τρίτο τρίμηνο, όσο κυρίως το τέταρτο τρίμηνο του 2020, που αφορούν στο δημοσιονομικό αποτέλεσμα από την πορεία της οικονομίας, θα παραμείνουν κατώτερα των προσδοκιών. 

Ειδικά οι προσδοκίες για το τέταρτο τρίμηνο συναρτώνται με εκτιμήσεις “ευδιάκριτα” χαμηλότερες από εκείνες που αρχικά είχαν διατυπωθεί. 

Παράλληλα, υπάρχει αβεβαιότητα για την ταχύτητα με την οποία θα τρέξουν οι εισροές κοινοτικών πόρων που συνδέονται τόσο με το πακέτο του Μαΐου (Eurogroup – SURE, EIB, ESM), όσο και με τη διαδικασία συγκρότησης και ενεργοποίησης του Ταμείου Ανάκαμψης και τις φιλόδοξες αρχικά προσδοκίες για εκταμιεύσεις από τα τέλη του α΄ τριμήνου του 2021.

Αντίθετα, οι εξωγενείς παράγοντες που συνδέονται με τη δραστηριότητα των Κεντρικών Τραπεζών εμφανίζονται ιδιαίτερα ευνοϊκές. 

Η πρόσφατη απόφαση της Fed, διαμορφώνει προοπτικές οι οποίες έμμεσα λειτουργούν υποστηρικτικά για τον σχεδιασμό του ΟΔΔΗΧ.

Συγκεκριμένα ενισχύεται η αντίληψη στις αγορές ότι μετά την κίνηση της Fed (η οποία επηρεάζει και τις συναλλαγματικές ισοτιμίες του ευρώ), η ΕΚΤ είναι υποχρεωμένη -δεδομένης της παρατεταμένης διαδικασίας υποτροπών της πανδημίας- να ακολουθήσει, διατηρώντας και να επεκτείνει σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις το PEPP και τις παρεμβάσεις παροχής ρευστότητας στο τραπεζικό σύστημα με “χαλάρωση” των παλαιότερων αυστηρών προϋποθέσεων για την ποιότητα των collaterals.

Το περιβάλλον αυτό ευνοεί τον προγραμματισμό του ΟΔΔΗΧ όσον αφορά τη διασφάλιση της ταμειακής μηχανής του ΥΠΟΙΚ, χωρίς αυτό να προκαλεί ευδιάκριτη επιβάρυνση στη διαδικασία εξυπηρέτησης του χρέους, τουλάχιστον όσον αφορά τη συμπεριφορά των αγορών. Και αυτό επιβεβαιώθηκε για άλλη μία φορά στα αποτελέσματα της επανέκδοσης του δεκαετούς ομολόγου.  

Πέραν όμως αυτών, το νέο στοιχείο που διακριτικά υπεισέρχεται και επαναπροσδιορίζει εν μέρη τους στόχους του δανειακού προγράμματος, έχει να κάνει με κινήσεις οι οποίες αφορούν την αναμόρφωση και ενίσχυση του τραπεζικού τοπίου. Εξελίξεις οι οποίες πρόκειται να ξεδιπλωθούν τους επόμενους μήνες -πριν από το τέλος του 2020- και οι οποίες, σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, “ίσως να επηρεάσουν τη μέχρι σήμερα πολιτική της Κυβέρνησης και των Βρυξελλών σε σχέση με το αποθεματικό των 35-37 δισ. ευρώ…”.  

 

[ΠΗΓΗ: https://www.capital.gr/, του Γ. Αγγέλη, 2/9/2020]