“ΚΑΜΠΑΝΑΚΙ” ΧΤΥΠΟΥΝ ΣΤΙΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΤΑ ΠΡΩΤΑ “ΤΕΣΤ” ΣΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ

“Καμπανάκι” χτυπούν στις τράπεζες τα πρώτα “τεστ” που κάνουν στον Τουρισμό, με τη δεύτερη και τρίτη εβδομάδα του Ιουλίου να διαμορφώνουν ισχυρή εικόνα για την προοπτική των μη εξυπηρετούμενων δανείων.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες του Capital.gr, την περασμένη εβδομάδα οι τράπεζες μπήκαν στη φάση του πραγματικού “τεστ” των επιπτώσεων του Covid-19 στον Τουρισμό, πραγματοποιώντας τις πρώτες δειγματοληπτικές επαφές με ξενοδόχους, ιδιοκτήτες ενοικιαζόμενων δωματίων και tour operators. Οι τράπεζες είχαν επαφές με τους επαγγελματίες του κλάδου του Τουρισμού από το ξέσπασμα της κρίσης του κορονοϊού.

Ωστόσο, οι επαφές που ξεκίνησαν τώρα και θα εντείνουν τις επόμενες τρεις εβδομάδες είναι αυτές που θα δώσουν την πραγματική, και όχι πια θεωρητική, εικόνα για τις επιπτώσεις της πανδημικής κρίσης στη “βαριά βιομηχανία” της χώρας. Και αυτό, καθώς θα “σφυγμομετρούνται” οι κρατήσεις ανά εβδομάδα, ξεκινώντας από την πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου για την οποία οι τράπεζες είχαν ενημέρωση τις προηγούμενες ημέρες.

Τα νέα από την ενημέρωση αυτή δεν ήταν καθόλου καλά για τις τράπεζες. Οι πληροφορίες αναφέρουν σχεδόν μηδενικές κρατήσεις σε μεγάλα νησιά – “σηματωρούς” όπως η Κρήτη, η Σαντορίνη, η Ρόδος και η Κως, ενώ καλύτερη είναι η κατάσταση σε άλλα νησιά όπως π.χ. η Θάσος όπου ο τουρισμός που αναμένεται θα είναι από τα Βαλκάνια και οδικώς.

Τα πρώτα δείγματα κρατήσεων που είναι “ελαχιστότατα” στα μεγάλα νησιά, προβληματίζουν πολύ τις τράπεζες, με την… κακή μέρα να φαίνεται από το πρωί.

“Η ενημέρωση για τις κρατήσεις της πρώτης εβδομάδας του Ιουλίου και ό,τι θα δείξει η δεύτερη και τρίτη εβδομάδα, θα κρίνουν ουσιαστικά όλη τη σεζόν. Π.χ. στην περίπτωση της Σαντορίνης, η οποία δουλεύει με τουρίστες από Κίνα, ΗΠΑ και Μ. Βρετανία και έχει επίσης το χαρακτηριστικό του χαμηλού αριθμού διανυκτερεύσεων, προβλέπουμε ήδη ότι το νησί φέτος θα δουλέψει με capacity 20% για όλη τη σεζόν.

Στην περίπτωση της Κρήτης και των άλλων μεγάλων νησιών, οι σχεδόν μηδενικές κρατήσεις μάς θέτουν σε εγρήγορση για σοβαρές αρνητικές συνέπειες σε ένα ευρύτερο, του αμιγώς ξενοδοχειακού, φάσμα οικονομικών δραστηριοτήτων: από την επιχείρηση που πλένει τα σεντόνια του ξενοδοχείου, μέχρι την τελευταία ψησταριά του νησιού. Όλοι αυτοί οι επαγγελματίες έχουν δάνεια (επιχειρηματικά, στεγαστικά, καταναλωτικά) που η πορεία τους θα κριθεί από το πόσο βαθιά θα είναι η ύφεση στον Τουρισμό”, αναφέρει τραπεζίτης στο Capital.gr.

Όπως επισημαίνει, τα πρώτα ανησυχητικά μηνύματα για τις κρατήσεις, επιβάλλουν στις τράπεζες μια προληπτική στρατηγική αντιμετώπισης των επιπτώσεων που θα δεχτούν οι δανειολήπτες αυτοί, δεδομένου ότι το πλήγμα στο εισόδημά τους θα έχει διάρκεια μέχρι το τέλος Μαΐου του 2021.   

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με έκθεση της ΕΥ, η οποία δημοσιεύτηκε την προηγούμενη εβδομάδα, για τις επιπτώσεις του COVID-19 στον ελληνικό τουρισμό και τις προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει ο κλάδος τα επόμενα χρόνια, αναφέρεται ότι  τομέας του τουρισμού συνεισφέρει άμεσα στο 11,7% του ΑΕΠ και έμμεσα μεταξύ 25,7% και 30,9%.

Κατά τους μήνες αιχμής, η άμεση συνεισφορά στην απασχόληση φθάνει το 16,7% και η έμμεση 36,7% – 44,2%, ενώ, κατά τα τελευταία χρόνια, ο τομέας έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο στη μείωση της ανεργίας. Οι ετήσιες επενδύσεις στον τουρισμό φθάνουν τα 5 δις ευρώ, εκ των οποίων τα 1,9 δις αποτελούν εγχώρια προστιθέμενη αξία.  

Όπως αναφέρεται στην  έρευνα της ΕΥ, με βάση τα σημερινά δεδομένα, εκτιμάται ότι η ζημία για τα ελληνικά ξενοδοχεία θα φθάσει τα 4,46 δισ. ευρώ, εκ των οποίων, τα 3,26 δισ. αφορούν τα ξενοδοχεία εποχιακής λειτουργίας, και τα 1,2 δισ. τα δωδεκάμηνης λειτουργίας.  

Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Υπουργείου Τουρισμού, ακόμη και στο αισιόδοξο σενάριο, οι απώλειες εισπράξεων από τον Τουρισμό το 2020 θα προσεγγίσουν σχεδόν τα 10 δισ. ευρώ, διατηρώντας μόλις 8 δισ., από τα 18,2 δισ. ευρώ εισπράξεις του 2019. Η ενδεχόμενη παράταση της περιόδου τον Σεπτέμβριο, δεν θα μπορέσει να καλύψει αυτή την απώλεια. Από την άλλη πλευρά, οι καλές επιδόσεις της χώρας στην αντιμετώπιση της πανδημίας, ενδέχεται να της επιτρέψουν να διεκδικήσει μεγαλύτερο μερίδιο της συρρικνωμένης φετινής αγοράς.  

 

[ΠΗΓΗ: https://www.capital.gr/, της Νένας Μαλλιάρα, 25/6/2020]