ΤΟ ΣΤΟΙΧΗΜΑ ΤΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ – ΣΚΛΗΡΟ ΠΑΖΑΡΙ 4 ΜΗΝΩΝ ΜΕ ΤΟΥΣ ΔΑΝΕΙΣΤΕΣ

Όλα ανοιχτά για το εύρος των φοροελαφρύνσεων και των παροχών που θα ισχύσουν – Αίρονται πλήρως τα capital controls στις αρχές Οκτωβρίου

Σε μαραθώνιο 120 ημερών μέχρι τις 4 Δεκεμβρίου, οπότε συνεδριάζει το Eurogroup, για τελευταία φορά φέτος, κρίνεται το στοίχημα του προϋπολογισμού του 2020, που η κυβέρνηση φιλοδοξεί να είναι ο τελευταίος ο οποίος θα «τρέξει» με στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% επί του ΑΕΠ.

Εκεί θα μπορούσε, όπως εικάζουν καλά πληροφορημένες πηγές, να επικυρωθεί νέα συμφωνία για την αξιοποίηση των επιστροφών των κερδών των ευρωπαϊκών κεντρικών τραπεζών από τα ελληνικά ομόλογα (SMP & ΑNFA), ως μέρος της λύσης κάλυψης του δημοσιονομικού κενού για το 2020, αφού θα έχει επέλθει συμβιβασμός για το εύρος των φοροελαφρύνσεων και των παροχών του 2020.

Προς το παρόν και εντός των ασφυκτικών δημοσιονομικών ορίων που έθεσε η Κομισιόν στην τελευταία έκθεσή της τον Ιούνιο για το δημοσιονομικό κενό του 2020, όλα τα σενάρια για τον προϋπολογισμό του 2020 είναι ανοιχτά ως προς το εύρος των φοροελαφρύνσεων και των παροχών που θα ισχύσουν.

Κομβική η 5η Σεπτεμβρίου

Το μεγάλο κρας τεστ αναμένεται τον Σεπτέμβριο – με κρίσιμο σταθμό το EuroWorkingGroup της 5ης Σεπτεμβρίου, όπου θα αποτιμηθούν νεότερα στοιχεία αφενός για την ανάπτυξη, αφετέρου για την εξέλιξη των φορολογικών εσόδων, και κυρίως των ρυθμίσεων. Με τα νέα στοιχεία ανά χείρας, αλλά και με τα όποια δεδομένα υπάρχουν στο τραπέζι για την πρόοδο μεγάλων ιδιωτικοποιήσεων (∆ΕΗ) και μεγάλων επενδύσεων (Ελληνικό – Eldorado Gold), οι θεσμοί θα διαμορφώσουν στάση απέναντι στις ελληνικές επιδιώξεις για τον προϋπολογισμό του 2020 και αναμένεται να πιάσουν δουλειά στην Αθήνα μετά το Eurogroup στο Ελσίνκι στις 13 Σεπτεμβρίου.

Υπενθυμίζεται πως από την 1η Ιανουαρίου αναμένεται να ανασταλεί το μέτρο της μείωσης του αφορολόγητου – εξέλιξη που είχε δρομολογηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση, έχοντας σηκώσει πολλά φρύδια στα κεντρικά του ESM. Η νέα κυβέρνηση φαίνεται πως έχει βάλει στο μικροσκόπιο τη μακρά λίστα των κωδικών των κρατικών δαπανών (μισθολογικού χαρακτήρα, καταναλωτικές, επιχορηγήσεις κ.ά.), αναζητώντας εξοικονομήσεις -πλην του Προγράμματος ∆ημοσίων Επενδύσεων- που θα μπορούσαν να ισοφαρίσουν την όποια απόκλιση φέτος, αλλά και να καλύψουν μέρος του προβλεπόμενου δημοσιονομικού κενού του 2020.

Δίνοντας σήμα εξορθολογισμού στις δαπάνες, σε συνδυασμό με μια δυναμική πορεία στο κρίσιμο πεδίο των μεγάλων εμβληματικών επενδύσεων, θα μπορούσε να «ζυμωθούν» καλύτερα σενάρια για την αξιοποίηση των SMPs & ANFAs, ως μέρος της λύσης για το δημοσιονομικό κενό του 2020, επιτρέποντας την ενεργοποίηση μεγάλου μέρους των φοροελαφρύνσεων του 2020, χωρίς παρεμβάσεις στο αφορολόγητο και περικοπές επιδομάτων. Βάση των σεναρίων είναι η απόφαση του Eurogroup του Ιουνίου του 2018, με την οποία σηματοδοτήθηκε η έξοδος της ελληνικής οικονομίας από τα μνημόνια.

Εκεί, περιγράφοντας τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το ελληνικό χρέος, οι υπουργοί Οικονομικών αναφέρονται στη χρήση των κερδών SMP από τον ειδικό λογαριασμό του ESM και στην αποκατάσταση ροής των εσόδων από SMPs & ANFAs προς την Ελλάδα σε δύο εξαμηνιαίες ετήσιες δόσεις για την κάλυψη χρηματοδοτικών αναγκών του Δημοσίου ή για άλλες συμφωνημένες επενδύσεις. Υπό αυτή την ομπρέλα θα μπορούσε να συμφωνηθεί να συνυπολογίζονται, για παράδειγμα, τέτοια έσοδα (της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ ετησίως) στα έσοδα του προϋπολογισμού, ενισχύοντας έτσι το μέγεθος αυτό και περιορίζοντας το δημοσιονομικό κενό που εντοπίζεται. Το πρόβλημα δημοσιονομικού κενού φαίνεται πως εντοπίζεται πλέον στο 2020, αφού κυριαρχεί η αίσθηση πως για το 2019 θα υπάρξει χρυσή τομή.

Για το 2020, όμως, τα πράγματα είναι περίπλοκα, με αποτέλεσμα το νέο φορολογικό νομοσχέδιο που αναμένεται το φθινόπωρο να βρίσκεται στο μικροσκόπιο των πιστωτών. Η Κομισιόν στην τελευταία έκθεσή της τον Ιούνιο πριν από τις εκλογές έβλεπε δημοσιονομικό κενό έως και 1,5% του ΑΕΠ -ή περίπου έως 2,7 δισ. ευρώ- για τον επόμενο χρόνο, στη βάση μόνο των μέτρων που είχε εξαγγείλει η προηγούμενη κυβέρνηση και με δεδομένη τη μη μείωση του αφορολόγητου. Για το 2019 οι φόβοι ήταν για δημοσιονομική τρύπα περίπου 2 δισ. ευρώ και φέρεται να έχουν αποδυναμωθεί, αν και τελικές αποφάσεις δεν αναμένονται πριν από τον Σεπτέμβριο.

Ελλάδα – Αγορές: 1-0

Με απανωτές εκθέσεις οι οίκοι Moody’s (23 Αυγούστου) και S&P (25 Οκτωβρίου), αναμένεται να δώσουν τόνο στην αγορά, όπου κυριαρχεί η αίσθηση ότι η πιστοληπτική αξιολόγηση του ∆ημοσίου πλέον κοιτά μόνο ανοδικά και πως στο χειρότερο σενάριο σε 24 μήνες από σήμερα θα μπορούμε να προσδοκούμε σε επενδυτική βαθμίδα.

Συμβολική -και όχι μόνο- αξία αναμένεται να έχει η πλήρης άρση των κεφαλαιακών περιορισμών (capital controls) – πιθανόν στις αρχές Οκτωβρίου κατόπιν σχετικής εισήγησης από την Τράπεζα της Ελλάδος μέσα στον Σεπτέμβριο. Οι εξελίξεις αυτές σε περιβάλλον ιστορικά ευνοϊκών συνθηκών για την ελληνική αγορά ομολόγων -με πιθανή μια ακόμη έκδοση μέσα στον Σεπτέμβριο- εκτιμούν στην κυβέρνηση πως θα συμβάλουν θετικά στις διαπραγματεύσεις που θα βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη το φθινόπωρο για τον προϋπολογισμό του 2020.

Κεντρικός στόχος του Ο∆∆ΗΧ είναι πλέον η «ανοικοδόμηση» της ελληνικής αγοράς χρέους, ανάλογα με το τι ζητούν οι επενδυτές, προκειμένου να ενισχυθούν η ρευστότητα και η εμπορευσιμότητα των ελληνικών ομολόγων

(Φωτό: Χρήστος Σταϊκούρας Eurokinissi/Στέλιος Μισίνας)

[ΠΗΓΗ: https://www.ethnos.gr, της Ελευθερίας Αρλαπάνου, 4/8/2019]