ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ 28 ΣΤΑΣΕΙΣ ΑΠΟ ΠΙΕΡΙΑ ΩΣ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ

Το πλάνο για μια θαλάσσια αστική συγκοινωνία στη Θεσσαλονίκη, παρουσίασε η Αναπτυξιακή Μείζονος Αστικής Θεσσαλονίκης και το Εργαστήριο Αστικής Καινοτομίας και Εφαρμογών Πόλης, στην εκδήλωση με τίτλο «Η θαλάσσια Συγκοινωνία ως αστική λειτουργία και ως τουριστικό προϊόν», που πραγματοποιήθηκε στο δημαρχείο της πόλης.

Ήταν μια ιδέα που εντάχθηκε στο έργο «DESTI-SMART», έχει υπόβαθρο την πολυτροπική κινητικότητα, την αύξηση διασύνδεσης όλων των τρόπων μεταφοράς με βιώσιμο τρόπο και τη βελτίωση και τον συντονισμό μεταφοράς επιβατών. Με σύνθημα τη βιώσιμη κινητικότητα, την προσβασιμότητα και την υπεύθυνη μετακίνηση, η ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ ως επικεφαλής του έργου, μαζί με άλλους εννέα εταίρους από οκτώ ευρωπαϊκές χώρες, προτείνει τη θαλάσσια συγκοινωνία ως μια νέα αστική συγκοινωνία φιλική προς το περιβάλλον και παράλληλα ως ένα μέσο για να γίνει η Θεσσαλονίκη πόλος έλξης περισσότερων τουριστών.

Σύμφωνα με την πρόταση που παρουσίασε η Ανθή Τσακιροπούλου, προβλέπεται η λειτουργία 21 προτεινόμενων στάσεων: Καλοχώρι, Λιμάνι, Πλατεία Ελευθερίας, Αγίας Σοφίας, Λευκός Πύργος, Δημαρχείο Θεσσαλονίκης, Μακεδονία Παλλάς, Ιστιοπλοϊκός Όμιλος Θεσσαλονίκης, Μέγαρο Μουσικής, Ναυτικός Όμιλος Θεσσαλονίκης, Μαρίνα Αρετσούς, Σχολή Δικαστών, Εμπορικό Κέντρο Florida 1, Αεροδρόμιο, εγκαταστάσεις ΚΑΠΑ, δύο στάσεις στην Περαία, Νέοι Επιβάτες, Νέα Μηχανιώνα, Επανομή. Προοδευτικά προτείνονται και οι δυνατότητες σύνδεσης με άλλους τουριστικούς προορισμούς, έξω από την περιφέρεια της Θεσσαλονίκης, στην Πιερία (Κατερίνη, Λιτόχωρο) και στη Χαλκιδική (Νέα Φλογητά, Νέα Μουδανιά, Σάνη).

Διαφορετική λειτουργία των πλοίων

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ, Χρυσόστομος Καλογήρου επισήμανε ότι τα πλοία δεν χρειάζεται να λειτουργούν σαν τα λεωφορεία και να πηγαίνουν από στάση σε στάση. «Ο πάροχος θα πρέπει να οργανώσει υποσυστήματα. Για παράδειγμα ένα πλοίο λεωφορείο θα κάνει την αστική συγκοινωνία στις 5-6 βασικές στάσεις της πόλης, ένα άλλο θα εκτελεί δρομολόγιο εξπρές από αεροδρόμιο- Αριστοτέλους. Οι ξενοδόχοι σε συνεννόηση με τον πάροχο του έργου θα μπορούσαν να κάνουν ειδικά δρομολόγια προς τα ξενοδοχεία τους. Ξεχωριστές διαδρομές τουριστικού ενδιαφέροντος. Ένα πολυσύστημα με παράλληλες διαφορετικές λειτουργίες που δεν χρειάζεται όλες οι στάσεις να είναι στην υπηρεσία όλων των δρομολογίων. Αναζητούμε εκτός από τις 5 εμβληματικές στάσεις, υφιστάμενες θέσεις που θα μπορέσουμε με πολύ μικρές τεχνικές παρεμβάσεις να τις κάνουμε κατάλληλες ώστε να μπορεί το σκάφος να επιβιβάζει και να αποβιβάζει κόσμο», τόνισε.

Εμπόδια

Ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης Γιάννης Τσιωνάς αναφέρθηκε στην ομιλία του στις αρμοδιότητες του οργανισμού, αλλά και στα εμπόδια που συνάντησε για την υλοποίηση του έργου της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας. «Έχουμε αρμοδιότητα για τη λειτουργία των θαλάσσιων αστικών συγκοινωνιών, ωστόσο δεν έχουμε αρμοδιότητα για τις υποδομές οι οποίες είναι σε εξέλιξη. Άρα μέσα σε αυτές τις δυνατότητες και τους περιορισμούς, ξεκινώντας ο ΟΣΕΘ να λειτουργεί σε αυτό το περιβάλλον δεν βρήκε μια συνεκτική πολιτική που να έχει καθορίσει το μέλλον» δήλωσε ενώ υπογράμμισε πως ένας από τους βασικούς στόχους του ΟΣΕΘ είναι να κάνει μια «προτεραιοποίηση» των μέσων μεταφοράς, καθώς η υλοποίηση όλων ταυτόχρονα ενδέχεται να μην είναι τόσο αποδοτικό για την πόλη.

«Ως φορέας έχουμε ήδη συντάξει τον στρατηγικό μας σχεδιασμό στον οποίο υπάρχει αναφορά στη θαλάσσια συγκοινωνία και αναμένεται να εγκριθεί στο επόμενο διοικητικό συμβούλιο. Με βάση την αρχική διατύπωση των στρατηγικών στόχων σκοπεύουμε να ξεκινήσουμε μια σειρά διαβουλεύσεων με θεσμικούς, ακαδημαϊκούς, ερευνητικούς και κοινωνικούς φορείς της πόλης για τη διαμόρφωση της στρατηγικής των μέσων μεταφοράς. Είναι μια από τις αρμοδιότητες του ΟΣΕΘ να προδιαγράψει το μέλλον των μεταφορικών μέσων που χρησιμοποιούμε στην πόλη και αυτό θα ξεκινήσουμε να το συνδιαμορφώνουμε με άλλους εταίρους», τόνισε ο κύριος Τσιωνάς.

Μέχρι το 2030 η ολοκλήρωση

Ο αντιπρύτανης Οικονομικών του ΑΠΘ Νικόλαος Βαρσακέλης, χώρισε την επιμέρους πρόταση σε δύο έργα, το κατασκευαστικό και τη διαχείριση του συγκοινωνιακού έργου και αναφέρθηκε στα προβλήματα της γραφειοκρατίας. «Είναι δύο διαφορετικά πράγματα τα οποία πρέπει να τα αναλύσουμε με διαφορετικό τρόπο. Όσον αφορά το πρώτο μέρος του προγράμματος, το κατασκευαστικό, το χρονοδιάγραμμα είναι έως πολύ μακρύ, διότι οι διαδικασίες τις οποίες έχει το ελληνικό δημόσιο λογιστικό είναι αντιαναπτυξιακές και ένας από τους λόγους που δεν προχωρούν και οι δημόσιες επενδύσεις είναι το δημόσιο λογιστικό το οποίο έχουμε», σημείωσε και συνέχισε λέγοντας πως θεωρεί ότι στον χρονικό ορίζοντα το έργο δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί πριν το 2030. «Πιστεύω ότι το έργο ως κοινοπραξία θα μπορούσε να είναι βιώσιμο, αλλιώς δεν θα μπορούσε να υπάρξει βιωσιμότητα τουλάχιστον στο κομμάτι της αστικής μεταφοράς», κατέληξε ο κύριος Βαρσακέλης.

Στην εκδήλωση μίλησε σχετικά με την Χρηματοδότηση του έργου και η εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, Ελένη Γιώτη, που παρουσίασε τις προϋποθέσεις για τη χρηματοδότηση του έργου. «Θα πρέπει να υπάρχει τεχνική και οικονομική μελέτη σκοπιμότητας για τη βιωσιμότητα του έργου, ανάλυση κινδύνου, χρηματοδοτική στρατηγική για την άντληση των αναγκαίων κεφαλαίων», ανέφερε η Ελένη Γιώτη, ενώ σημείωσε πως η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων διαθέτει δανειοδοτικά προγράμματα για τη χρηματοδότηση τέτοιου είδους έργων.

Την εκδήλωση έκλεισε ο δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης, ο οποίος είπε: «Τόσα χρόνια μιλάμε για παράκτια συγκοινωνία και βρίσκεται ακόμα μακριά από το να υλοποιηθεί και δεν καταλαβαίνω το γιατί. Η Θεσσαλονίκη είναι υποχρεωμένη να αναπτύξει τις μεταφορές ατόμων με θαλάσσια συγκοινωνία, δεν είναι λογικό να μαζεύεται όλος ο κόσμος στην Αθήνα και στον Πειραιά, νομίζω ότι έχουμε και τα μυαλά και τα εργαλεία για να γίνει όλο αυτό», δήλωσε ο δήμαρχος.

 

[ΠΗΓΗ: http://ergoliptesxalkidikis.blogspot.com, 22/3/2019]