Οι τελικές θέσεις “μάχης” διαμορφώνονται από τους θεσμούς, τον γερμανικό “άξονα”, το ΔΝΤ αλλά και την ελληνική πλευρά, ενόψει του αυριανού μαραθωνίου διαπραγματεύσεων στο Λουξεμβούργο για το ελληνικό ζήτημα.
Μήλον της Έριδος στις διαπραγματεύσεις που θα γίνουν σε δύο διαδοχικά “τερέν” (το πρωί σε έκτακτο Eurogroup και εν συνεχεία σε επίπεδο Eurogroup παρουσία της κας Λαγκάρντ), βρίσκονται τα 40 δισ. ευρώ του υπολοίπου του “χαμηλότοκου” δανείου του ESM, τα οποία προς το παρόν δεν έχουν διατεθεί και με βάση τις υφιστάμενες θέσεις τον δανειστών υπάρχει το ενδεχόμενο ένα μέρος τους να μείνει στο “ράφι”.
Παράλληλα, ο γερμανικός άξονας – όπως έγραφε χθες το πρωί το Capital.gr- φέρεται τις τελευταίες μέρες να έχει σκληρύνει τη στάση του, ξεκινώντας από πρόταση επιμήκυνσης του δανείου του του EFSF (2o δάνειο) το πολύ κατά 3 έτη, έναντι πρότασης των Θεσμών για επιμήκυνση έως 15 έτη (και συμβιβαστικής θέσης για 7- 8 έτη). Ζητούμενο είναι επίσης ο τρόπος συμμετοχής του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, το τελικό μείγμα των παρεμβάσεων στο χρέος, αλλά και οι ρήτρες με τις οποίες θα συνδεθούν οι παρεμβάσεις αυτές.
Όσον αφορά τα μεταμνημονιακά “προαπαιτούμενα” αυτά έχουν ήδη γραφτεί και αποτελούν ουσιαστικά τις “ουρές” του 3ου μνημονίου που αποκαλύπτεται ότι ολοκληρώνεται μέσω… διάσπασης των 88 δράσεων. Ένα μέρος τους ολοκληρώνεται τώρα και ένα άλλο μεταφέρεται για την επόμενη 4ετία (σ.σ. και πάλι, ο χθεσινός απολογισμός των θεσμών έκανε λόγο εκπλήρωση 80 επί συνόλου 88 προαπαιτούμενων)
Αναφορικά με την ενισχυμένη εποπτεία, σε δημοσίευμά της η Καθημερινή παρουσιάζει το σχέδιο του προγράμματος με αναλυτικά ορόσημα έως και το 2022. Περιλαμβάνει έλεγχο ανά τρίμηνο και σύνδεση των επιδόσεων με την επιστροφή των κερδών των κεντρικών τραπεζών 1,2 δισ. ευρώ ανά έτος αλλά και με την κατάργηση της προβλεπόμενης αύξησης επιτοκίου του δανείου του EFSF.
Στις δεσμεύσεις της χώρας, πέρα από τους δημοσιονομικούς στόχους (για πρωτογενή πλεονάσματα στο 3,5% του ΑΕΠ), περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων αναπροσαρμογές στον ΕΝΦΙΑ και σε όλους τους φόρους επί των ακινήτων έως και τα μέσα του 2020, η πώληση των μεριδίων του ΤΧΣT στις συστημικές τράπεζες εντός του έτους, η αναπροσαρμογή τον των επιδομάτων αναπηρίας το 2019, συγκεκριμένες παρεμβάσεις στον τομέα της υγείας και ένα αναλυτικό πλέγμα ιδιωτικοποιήσεων και παρεμβάσεων στον τομέα της ενέργειας.
Τα 40 δισ. ευρώ
Η “αριθμητική” των διαπραγματεύσεων για τα “λεφτά” με τα οποία θα συνδέεται αυτή η μεταμνημονιακή εποπτεία θα τεθεί αύριο επί τάπητος. Το δάνειο του ESM έχει οριστεί “έως” τα 86 δισ. ευρώ. Μέχρι στιγμής έχουν εκταμιευθεί 46,9 δισ. ευρώ (σ.σ. ποσό σημαντικά χαμηλότερο της αρχικής κατανομής λόγω της πολύ μικρότερης χρηματοδότησης των τραπεζών, της συγχώνευσης αξιολογήσεων λόγω καθυστερήσεων και των πιο μεγάλων πρωτογενών πλεονασμάτων).
Απομένουν δηλαδή 39,1 δισ. ευρώ δυνητικά διαθέσιμα έως και τις 20 Αυγούστου. Ένα μέρος τους έχει ήδη συμφωνηθεί και συνδέεται με τα 88 προαπαιτούμενα. Η δόση της 4ης αξιολόγησης έχει ορισθεί από τον προηγούμενο Μάρτιο στα 11,7 δισ. ευρώ (Compliance Report 3ης αξιολόγησης) και τις προηγούμενες ημέρες οι θεσμοί έκαναν λόγο για ένα ποσό ανάμεσα στα 11 και στα 12 δισ. ευρώ.
Πλέον του ποσού αυτού, οι θεσμοί της ΕΕ προτείνουν, σύμφωνα με πληροφορίες, να δοθούν ακόμη 10 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 7-8 δισ. ευρώ θα διατεθούν εν συνεχεία από την Ελλάδα για να πληρώσει το πιο “ακριβό” μέρος του δανείου του ΔΝΤ (σ.σ. δεν είναι προς το παρόν επιθυμητή η πλήρης αποπληρωμή για να διατηρηθεί ο ρόλος του ΔΝΤ στην Ελλάδα) και τα υπόλοιπα θα προστεθούν στα “διαθέσιμα”.
Με βάση την παραπάνω “αριθμητική”, η Ελλάδα θα μπορεί να λάβει μέσω των δόσεων που τώρα αποφασίζονται περίπου 14-16 δισ. ευρώ για το “μαξιλάρι” διαθεσίμων (σ.σ. το οποίο ήδη τροφοδοτεί το κράτος μέσω πλεονασμάτων, repos και εκδόσεων ομολόγων). Αλλά (πάντα σε αυτό το σενάριο) περίπου 17 δισ. ευρώ δεν έχουν βρει… προορισμό.
Στο τραπέζι από τους θεσμούς της ΕΕ έχουν τεθεί μία σειρά από επιλογές για την χρήση αυτού του “υπόλοιπου” ποσού, ώστε η λύση για το χρέος να είναι επαρκής και για την πορεία της Ελλάδας στο μέλλον και για τις αγορές που “παρακολουθούν”.
Μάλιστα, όπως έγραφε το Capital.gr, υπάρχει και ο σχεδιασμός δημιουργίας ειδικού λογαριασμού (Ταμείου) στο οποίο θα μεταφερθούν μετά την έγκριση της Συμφωνίας Πακέτο και πριν τις 20 Αυγούστου τα κεφάλαια από τον ESM.
Ωστόσο, ανοικτό παραμένει το θέμα αυτών των επιπλέον παρεμβάσεων στο χρέος στις οποίες θα μπορούσε να διατεθεί το “υπόλοιπο” χρηματοδότησης. Κομβικό στοιχείο είναι η πρόταση προεξόφλησης μέρους των διμερών δανείων (GLF) που κανονικά αρχίζουν να πληρώνονται το 2020 (περί τα 700 εκ. ευρώ και 2 δισ. ευρώ το 2021) και εξοφλούνται το 2040.
Η τελική πρόθεση των δανειστών θα αποκαλυφθεί σε λίγες ώρες, με δεδομένη την πρόθεση των θεσμικών οργάνων της ΕΕ να βρεθεί λύση, αλλά και με τα δημοσιεύματα να πυκνώνουν αναφορικά με την δυστοκία του Βερολίνου να υποχωρήσει σημαντικά. Στο τραπέζι βρίσκεται άλλωστε και η πρόταση σύνδεσης του ποσού του δανείου που θα μείνει αδιάθετο με την επιπλέον επιμήκυνση του δανείου του EFSF: όσο μεγαλύτερο ποσό από τα 86 δισ. διατεθεί, τόσο πιο μικρή σε διάρκεια να είναι η επιμήκυνση του δεύτερου δανείου…
[ΠΗΓΗ: http://www.capital.gr/, της Δήμητρας Καδδά, 20/6/2018]