ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗ ΤΩΝ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΩΝ ΕΠΙΔΙΩΚΕΙ ΞΑΝΑ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ

Την επανεκκίνηση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων δρομολογεί, για άλλη μια φορά, η κυβέρνηση. Έπειτα από καθυστερήσεις μηνών και υπό την πίεση της ολοκλήρωσης της αξιολόγησης, ολοκληρώθηκαν οι διαδικασίες για τον διορισμό του νέου διοικητικού συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ, ενώ αναμένονται οι αντίστοιχες διεργασίες για την Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών.

Αμφότερες αποτελούν θυγατρικές της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), του πλέον γνωστού “Υπερταμείου” στον έλεγχο του οποίου τελούν άμεσα το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (“ΤΧΣ”), το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (“ΤΑΙΠΕΔ”), η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (“ΕΤΑΔ”) και η Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (“ΕΔΗΣ”).

Υπό το Υπερταμείο που θα λειτουργεί ως ένα κρατικό επενδυτικό κεφάλαιο, θα βρεθεί το σύνολο σχεδόν της δημόσιας περιουσίας, συμμετοχές σε κρατικές επιχειρήσεις και ΔΕΚΟ, περί τα 72 χιλιάδες ακίνητα (εκτιμάται ότι περίπου 1.000 είναι αξιοποιήσιμα) και λοιπά περιουσιακά στοιχεία (δικαιώματα παραχώρησης κ.λπ.). Με βάση τη συμφωνία που έχει υπογραφεί με τους πιστωτές, η ΕΕΣΥΠ πέρα από την αυτονομία και τις υπερεξουσίες που αποκτά, απαγκιστρώνεται σε σημαντικό βαθμό από αγκυλώσεις και εμπόδια που στο παρελθόν είχαν καθυστερήσει την πορεία των ιδιωτικοποιήσεων. Η λειτουργία του, ωστόσο, αποτελεί ένα πολύ μεγάλο στοίχημα, δεδομένης της αναποτελεσματικής λειτουργίας του κρατικού μηχανισμού, του δαιδαλώδους νομοθετικού πλέγματος, των συγκεχυμένων αρμοδιοτήτων και των χρονοβόρων αδειοδοτικών διαδικασιών.

Το ΤΑΙΠΕΔ

Η συγκρότηση σε σώμα, με ισχύ από 6 Νοεμβρίου 2017, του Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται να δώσει νέα ώθηση στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αξιοποίησης που καλείται να υλοποιήσει το ταμείο. Τη θέση του Προέδρου του Δ.σ. αναλαμβάνει ο Άρης Ξενόφος, στέλεχος με πολυετή εμπειρία στον τραπεζικό κλάδο και στη διαχείριση

Κεφαλαίων, ο οποίος έχει διατελέσει μεταξύ άλλων Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής στην Alpha Asset Management, Διευθύνων Σύμβουλος στη Eurobank Asset Management και Πρόεδρος της ΕΘΕ. Νωρίτερα, στη θέση του CEO του Ταμείου τοποθετήθηκε ο Ριχάρδος Λαμπίρης, μεταξύ άλλων, επικεφαλής του τμήματος Εξαγορών και Συγχωνεύσεων της HSBC Bank plc για την Ελλάδα και Κύπρο, με έμφαση στις ιδιωτικοποιήσεις.

Το ΤΑΙΠΕΔ θα επιδιώξει να επισπεύσει τις διαδικασίες για μια σειρά διαγωνισμών που έχουν καθυστερήσει. Μεταξύ αυτών, οι διαγωνισμοί για τις μαρίνες σε Χίο και Άλιμο, αλλά και Θεσσαλονίκη, η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμένα Αλεξανδρούπολης Α.Ε. (ΟΛΑ Α.Ε.), και η παραχώρηση του 5% του ΟΤΕ, για την οποία αναμένεται ακόμη να προσληφθούν σύμβουλοι. Σε αναμονή παραμένει και το θέμα της αξιοποίησης του ακινήτου στην Αφάντου της Ρόδου, αποκρατικοποίηση η τύχη της οποίας αγνοείται λόγω αρχαιολογίας.

Η ολοκλήρωση των διαδικασιών για τον ΟΛΘ, ΔΕΣΦΑ και των υπόλοιπων ενεργειακών αξιοποιήσεων, της ΕΕΣΣΤΥ και, φυσικά, του Ελληνικού θα κρίνουν σε μεγάλο βαθμό την μέχρι σήμερα προσπάθεια. Στην περίπτωση του λιμένα Θεσσαλονίκης τα έγγραφα που απαιτούνταν να συμπληρωθεί ο φάκελος της κοινοπραξίας και να προχωρήσει ο έλεγχος της σύμβασης παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο έφτασαν στο ΤΑΙΠΕΔ και πραγματοποιήθηκε η κατάθεσή τους.

Αυτό όμως που αποτελεί το μεγάλο διακύβευμα είναι η ανάπλαση της έκτασης των 6,2 χιλιάδων στρεμμάτων στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού, η οποία θα έπρεπε να είχε ξεκινήσει μέχρι τον Νοέμβριο του 2016. Η σύμβαση παραχώρησης που υπεγράφη τον Νοέμβριο του 2014 μεταξύ Δημοσίου και του επενδυτικού σχήματος με επικεφαλής την Lamda Development, προέβλεπε την ολοκλήρωση των απαιτούμενων γραφειοκρατικών διαβημάτων σε μία διετία. Αυτό δεν συνέβη, αντίθετα η επένδυση των 8 δισ. ευρώ παραμένει ακόμη υπό αρχαιολογικό κλοιό, με αποτέλεσμα Ευρωπαίοι αξιωματούχοι να χαρακτηρίζουν την επένδυση “σύμβολο κακοδιαχείρισης και καθυστέρησης”.

Σε ό,τι αφορά στην ΕΔΗΣ, θα μεταφερθούν στην θυγατρική της ΕΕΣΥΠ οι συμμετοχές σε ΔΕΗ (34%), ΕΥΔΑΠ (51%), ΕΥΑΘ (51%), ΟΣΕ, Αττικό Μετρό, Κτιριακές Υποδομές, ΟΑΣΑ και τις θυγατρικές του ΟΣΥ & ΣΤΑΣΥ, ΟΑΚΑ, Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών, Ελληνικές Αλυκές, Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ), ΕΤΒΑ, ΒΙΠΕ, ΑΕΔΙΚ, ΟΚΑΑ, ΚΑΘ, ΔΕΘ, ΕΛΒΟ (σε ειδική εκκαθάριση), HELEXPO, ΚΑΕ (0,92%), Διώρυγα Κορίνθου, Οργανισμός Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ), Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης

Οι καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση σημαντικών ιδιωτικοποιήσεων έχουν ήδη μέχρι στιγμής κοστίσει στην επίτευξη των μνημονιακών στόχων, ήτοι της εισροής 6 δισ. ευρώ συνολικά για την τριετία 2016-2018 (σ.σ. Αύγουστος 2018, όταν και λήγει το τρίτο πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής). Είναι χαρακτηριστικό πως στο προσχέδιο του προϋπολογισμού 2018, τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις για το ερχόμενο έτος ανέρχονται στα επίπεδα των 1,15 δισ. ευρώ και για το 2017 τοποθετούνται στα 1,5 δισ. ευρώ. Τα μεγέθη αυτά είναι αισθητά μειωμένα σε σχέση με το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Προσαρμογής (ΜΠΔΣ 2018-2021) που προέβλεπε έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις ύψους 2,15 δισ. ευρώ μέσα στο 2017 και 2,07 δισ. ευρώ το 2018.

 

[ΠΗΓΗ: http://www.capital.gr, του Νίκου Χρυσικόπουλου, 30/10/2017]