«ΑΥΤΟΨΙΑ» ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΤΗΣ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ

xq9YKH5JEh2sYVWBle3bΛουκέτα, μειωμένες κρατήσεις και τουρίστες με χαμηλό οικονομικό μπάτζετ είναι τα φετινά… «αγκάθια» για τους επιχειρηματίες της Χαλκιδικής, όπως εξήγησαν στην KARFITSA, εκφράζοντας τον προβληματισμό τους, διότι τα μέχρι στιγμής δεδομένα στον τουρισμό προβλέπουν μια δύσκολη θερινή σεζόν…

«Συγκριτικά με πέρυσι, τον Μάιο και τον Ιούνιο είμαστε 40% κάτω σε επισκεψιμότητα», είπε στην karfitsa ο ΧρυσοβαλάντηςΜπουλούσης, μέλος του εμπορικού συλλόγου Κασσάνδρας. «Το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος ήταν μια οικονομική ανάσα για την περιοχή, όμως τα πράγματα φέτος είναι πολύ υποτονικά και δεν είναι τόσο καλά όσο τα παρουσιάζουν κάποιοι» εξήγησε ο ίδιος και πρόσθεσε ότι «το βασικό πρόβλημα μας είναι ότι δεν υπάρχει οργανωμένη προβολή για την προώθηση του τόπου». Η πλειοψηφία των τουριστών που επιλέγουν την περιοχή για διακοπές είναι Βαλκάνιοι σύμφωνα με τον κ. Μπουλούση, καθώς «όσοιΈλληνες έρχονται έχουν σπίτια εδώ για να μείνουν, συνήθως για ένα Σαββατοκύριακο, τίποτα παραπάνω». Τα καταστήματα εστίασης, όπως είπε «έχουν πληγεί περισσότερο. Καινούργια μαγαζιά δεν ανοίγουν, αντιθέτως… κλείνουν! Υπάρχουν ιδιοκτήτες που έβαλαν λουκέτο και έφυγαν μετανάστες σε Γερμανία και σε άλλα κράτη». Ο ίδιος δεν παρέλειψε να επισημάνει ότι «αυτό το καλοκαίρι θα μείνουμε με ένα ασθενοφόρο για να καλύπτει την περιοχή. Απορούμε πως θα προλαβαίνει εάν προκύψουν δυο περιστατικά ταυτόχρονα. Μπορεί εμείς να μην δίνουμε σημασία, όμως ένας ξένος τουρίστας αυτά τα ψάχνει πριν επισκεφθεί ένας μέρος».

Τι γίνεται στην πρωτεύουσα του νομού Χαλκιδικής…

Στον Πολύγυρο, ο πρόεδρος του εμπορικού συλλόγου, Απόστολος Ρόκκος αναφέρει πως «είμαστε τέλος Ιουνίου και ακόμα δεν έχουμε κρατήσεις από Έλληνες. Οι περισσότεροι περιμένουν να δουν πόσα λεφτά θα έχουν για να διαθέσουν στις διακοπές τους… όσοι καταφέρουν να πάνε». Ο ίδιος λέει ότι «μέχρι τώρα έχουμε τουρίστες από βαλκανικές χώρες. Έτσι από την μία έχουμε τους Έλληνες που δεν έχουν λεφτά και από την άλλη ξένους τουρίστες οι οποίοι έρχονται με οικονομικά πακέτα», με αποτέλεσμα «να μην κινείται το χρήμα στην αγορά. Πολλοί επιχειρηματίες έχουν μεταπουλήσει τις επιχειρήσεις τους». Επιπλέον, ο πρόεδρος υπογράμμισε ότι «οι μόνοι που δουλεύουν είναι οι ξενοδόχοι και όσοι έχουν ενοικιαζόμενα δωμάτια. Έχω ακούσει περιπτώσεις ότι διάφοροι ιδιοκτήτες στούντιο δεν νοικιάζουν δωμάτια σε Έλληνες, αλλά μόνο σε ξένους, γιατί ξέρουν ότι οιΈλληνες θα τους ζητήσουν απόδειξη, ενώ οι ιδιοκτήτες θέλουν μαύρα τα λεφτά»

Στη «μύτη» τηςΣιθωνίας…

«Κάθε πέρυσι και καλύτερα»… λέει η πρόεδρος του εμπορικού συλλόγου Νέου Μαρμαρά, Άννα Ιλαρίου αναφερόμενη στην τουριστική κίνηση. «ΟιΈλληνες έχουν εξαφανιστεί! Όσοι έρχονται είναι όσοι έχουν σπίτια ή έχουν κάποιον να τους φιλοξενήσει. Από την άλλη έχουμε τους Βαλκάνιους να παζαρεύονται ένα δωμάτιο για επτά ευρώ! Αυτό δεν γίνεται!». Η πρόεδρος υπογραμμίζει ότι «οι τουρίστες αφήνουν χρήματα μόνο σε ό,τι τρώγετε και πίνετε και αυτό αρκεί να είναι φτηνό», ενώ συνήθως μένουν 8 με 15 μέρες, τις οποίες επιλέγουν ανά δυο μέρες να αλλάζουν περιοχή. «Είμαστε όλοι προβληματισμένη με την υπάρχουσα κατάσταση. Είμαστε πολύ κάτω σε τζίρο. Υπάρχουν καταστήματα που έχουν βάλει λουκέτο», καταλήγει η ίδια.

Νέα Μουδανιά και… «βραχιολάκια»

Βαλκάνιους παραθεριστές συναντά κανείς και στα Νέα Μουδανιά, περιέγραψε η πρώην πρόεδρος του εμπορικού συλλόγου, Όλγα Παπαμέτη. «Αν και η πληρότητα στα ξενοδοχεία είναι ικανοποιητική υπάρχει ένα πρόβλημα… οι περισσότεροι είναι με βραχιολάκι, που σημαίνει ότι τα ξενοδοχεία τους παρέχουν τα πάντα μέσα στο πακέτο και δεν βγαίνουν έξω, κατ’ επέκταση δεν αφήνουν λεφτά στην τοπική αγορά!». Ωστόσο, τα προϊόντα που επιλέγουν να αγοράσουν είναι «τοπικά, παραδοσιακά όπως λάδι, ελιές και γλυκά. Ο ρουχισμός μπαίνει σε δεύτερη μοίρα». Η κα. Παπαμέτη θεωρεί ότι «οι νέοι δεν παίρνουν εύκολα το ρίσκο να ανοίξουν μια νέα επιχείρηση. Πολλοί από ιδιοκτήτες γίνονται υπάλληλοι, γιατί δεν αντέχουν τις ευθύνες που έχει ένα μαγαζί. Άλλοι μεταφέρουν την έδρα τους στην Βουλγαρία και άλλοι ασχολούνται με την πώληση μέσω διαδικτύου». Η ίδια χαρακτήρισε «ανεπίτρεπτο» το γεγονός ότι ένας τουρίστας που φτάνει στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» και έχει προορισμό του την Χαλκιδική πρέπει να «φύγει από τη μια μεριά της Θεσσαλονίκης… να φτάσει στην άλλη άκρη της και από εκεί να έρθει στη Χαλκιδική!»… «πάγιο αίτημα μας όλο αυτά τα χρόνια είναι η διασύνδεση του αεροδρομίου απευθείας με την Χαλκιδική».

Τόσο κοντά αλλά τόσο μακριά…

Η Νέα Καλλικράτεια είναι «η πρώτη επιλογή των θεσσαλονικέων, γιατί είμαστε το πιο κοντινό μέρος. Από τη μία μαζεύουμε κόσμο, από την άλλη όμως οι περισσότεροι έρχονται αυθημερόν. Πηγαίνουν θάλασσα, στα beachbars και επιστρέφουν στη Θεσσαλονίκη. Από τους 100 λουόμενους οι δυο θα μπουν μέσα στη χώρα και αυτοί για να φάνε κάτι γρήγορο», αναφέρει ο πρόεδρος του εμπορικού συλλόγου της περιοχής, Βασίλης Σαρηγιαννίδης. «Βασικό πρόβλημα μας είναι ότι δεν έχουμε μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες και δεν μπορούμε να φιλοξενήσουμε αρκετό κόσμο», προσθέτει ο ίδιος. Παράλληλα στην περιοχή παρατηρείται «μεγάλη αγοραστική κίνηση κατοικιών από Σέρβους. Η αύξηση σε πωλήσεις κατοικιών είναι στο 120% και ο λόγος είναι… οι χαμηλές τιμές. Όταν ένα τετραγωνικό μέτρο πουλιόταν 3.000 τώρα πουλιέται 700 ευρώ το πολύ…»! Ο πρόεδρος σχολίασε και την συγκοινωνία Θεσσαλονίκης με Ν. Καλλικράτεια λέγοντας πως… «το αστικό σταματά στην Ηράκλεια, η οποία απέχει από εδώ 3 χιλιόμετρα! Μια σημαντική απόσταση την οποία ενώ το λεωφορείο θα μπορούσε να διασχίσει, σταματάει εκεί και ο επιβάτης πρέπει να περιμένει το αστικό πάνω από μια ώρα ή να καταλήξει στην χρήση ταξί… που για κάποιους είναι οικονομικά ασύμφορο». Παρ’ όλα αυτά, το ζήτημα της στάθμευσης των επισκεπτών, που συνήθως προκαλούσε κυκλοφοριακά προβλήματα φαίνεται να έχει μπει σε τροχιά επίλυσης αφού όπως είπε ο πρόεδρος «φέτος φτιάξαμε θέσεις παρκινγκ και θέλουμε να τις πολλαπλασιάσουμε».

[ΠΗΓΗ: KARFITSA, της Φ. Βλαστού 25.6.2016]